دیپلماسی ورزش- فناوری: یک بررسی تطبیقی و درس آموزه هایی برای ایران

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،تهران،ایران

2 استادیار سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

10.22034/rahyaft.2025.11857.1566

چکیده

رویدادهای ورزشی جهانی امروزه به بستری حیاتی برای تحقق اهداف دیپلماسی عمومی تبدیل‌شده‌اند و کشورها از این ظرفیت برای تقویت تصویر ملی، مدیریت بحران‌ها و بهبود روابط دیپلماتیک بهره‌برداری می‌کنند. یکی از این ابزارها، دیپلماسی ورزش-فناوری است که هدف این مقاله، درس آموزی ایران در تقویت تصویر و ویژند ملی از طریق تجربیات سه مورد مطالعه رژیم صهیونیستی، قطر و ژاپن می باشد. روش تحقیق این مقاله کیفی و مبتنی بر تحلیل مقایسه‌ای است که به تحلیل استراتژی‌های دیپلماسی ورزش-فناوری در این سه مورد مطالعه پرداخته است.در این مطالعه، رژیم صهیونیستی با بهره‌گیری از فناوری‌های ورزشی و ابزارهای دیجیتال، از ورزش به‌عنوان ابزاری برای ویژند سازی ملی و کاهش تنش‌های سیاسی استفاده کرده است. قطر در جام جهانی 2022 با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ورزشگاه ‌های هوشمند و مدیریت دیجیتال، تجربه‌ای جهانی خلق کرده است که به تقویت جایگاه دیپلماتیک این کشور منجر شده است. ژاپن نیز در المپیک 2020 با استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک، علاوه بر مدیریت بحران پاندمی، پیام نوآوری و ایمنی خود را به جهان مخابره کرده است.این تحلیل نشان می‌دهد که هر سه مورد از فناوری در دیپلماسی ورزشی برای تقویت جایگاه بین‌المللی خود بهره برده‌اند؛ با این حال، تمرکز رژیم صهیونیستی بر کاهش تنش‌های سیاسی، قطر بر تجربه‌سازی جهانی و ژاپن بر نمایش نوآوری و مدیریت بحران و ایمنی بوده است.در نهایت، ایران می‌تواند با استفاده از ورزش به‌عنوان زبانی مشترک، اهداف دیپلماتیک خود را پیش ببرد و از طریق برگزاری و حضور در رویدادهای بین‌المللی، مانند جام فوتبال کافا (آسیای مرکزی) و احیای جام تمدن‌ها، روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را تقویت کرده و تصویر مثبتی از کشور در جهان ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sport-Technology Diplomacy: A Comparative Review and Key takeaways for Iran

نویسندگان [English]

  • Javad Ramezan Ghorbani 1
  • Zohreh Karimmian 2
1 Ph.D. Student in Management of Technology, Department of Management of Technology, Faculty of Management, Islamic Azad University- South Tehran Branch, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Science and Technology Policy.Faculty of Management, Islamic Azad University- South Tehran Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Global sports events have today become a vital platform for achieving public diplomacy goals, with countries utilizing this opportunity to strengthen their national image, manage crises, and improve diplomatic relations. One of these tools is Sports-Tech Diplomacy, which this article examines in a comparative analysis of its role in enhancing the sports diplomacy of Israel, Qatar, and Japan. The research method of this paper is qualitative, based on comparative analysis, which explores the sports-tech diplomacy strategies in these three cases. In this study, Israel has utilized sports technologies and digital tools as a means to promote national vision and reduce political tensions. Qatar, during the 2022 World Cup, created a global experience by incorporating cutting-edge technologies in smart stadiums and digital management, which boosted the country's diplomatic standing. Japan, at the 2020 Olympics, employed artificial intelligence and robotics not only for pandemic crisis management but also to convey messages of innovation and safety to the world. This analysis demonstrates that all three cases have leveraged technology in sports diplomacy to enhance their international standing. However, Israel's focus was on reducing political tensions, Qatar concentrated on creating global experiences, and Japan showcased innovation, crisis management, and safety. Ultimately, Iran can use sports as a common language to advance its diplomatic goals and, by hosting and participating in international events such as the Central Asian Football Cup (CAFA) and reviving the World Civilizations Cup, strengthen its political, economic, and cultural relations, while presenting a positive image of the country to the world through effective cooperation, strategic partnerships, mutual respect, and technological advancement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Diplomacy.Sport-Technology Diplomacy
  • Nation Branding
  • Country Image
  • National Image
  • Iran