سخن سردبیر

نویسنده

دانشیار علوم سیاسی مرکزتحقیقات سیاست علمی کشور

چکیده

رسالت هر نشریه علمی- ترویجی، تلاش در جهت ارتقاء درک عمومی مردم از علم و فناوری است. رهیافت به‌عنوان نشریه‌ای علمی- ترویجی تلاش می‌کند مقاله‌هایی اصیل با موضوعات مهم علمی که با قلم ترویجی تدوین شده‌اند را منتشر کند. در آستانه سه دهه انتشار نشریه رهیافت توجه به موارد زیر ضروری است:
¯       گسترش و تعمیق مفهوم علم و نوآوری علمی در عرصه عمومی؛
¯       آشنایی مردم با پیشرفت‌های نوین در عرصه‌های علم و فناوری در جهان؛
¯       فراهم‌سازی موقعیت برای تعامل هر چه بیشتر سیاست‌گذاران و دانشمندان؛
¯       ایجاد تعامل مستقیم میان دانشمندان و عموم مردم.
به‌منظور دست‌یافتن به موارد ذکرشده، بسترسازی و فراهم‌نمودن سازوکارها و ابزارهای مورد نیاز ضروری است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌عنوان متولیان اصلی عرصه علم و فناوری و نهادهای اصلی مولد دانش، باید به بازبینی مأموریت‌های اصلی خود بپردازند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، نقش اساسی در حرکت جامعه به‌سوی تعالی و پیشرفت ایفا کنند. بنابراین، آموزش عالی نیازمند مطالعات عمیق در خصوص شناخت مسائل، تحولات خرد و کلان محیط خود است تا بتواند عوامل مؤثر کلیدی و مهم پیشران‌های آینده را به‌خوبی درک و پیش‌بینی کند. آموزش عالی باید اقدامات هدفمند و به‌موقع برای ارائه راهبردهای مطلوب را شناسایی کرده تا بتواند آینده‌ای روشن خلق کند. مشارکت فزاینده‌ در نوآوری و گسترش فناوری‏های نوین در کنار مأموریت‏های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی که رسالت اصلی و فلسفه وجودی دانشگاه است، می‏تواند هویت جدیدی به این سازمان پویا و دانش‌محور بدهد. بر این اساس، دانشگاه‏ها به‌عنوان نهاد اصلی مولد دانش به‌شمار می‏آیند. به‌ بیان ‌دیگر، تنها سازمانی هستند که با پرورش نیروی کار خلاق از میان دانش‏آموختگان خود نقشی اساسی در نوآوری جامعه ایفاء کرده و نیز حرکت به‌سمت تعالی و پیشرفت همیشگی جامعه را هموارتر می‏سازند.
درفصل‌های آینده، رهیافت ویژه‌نامه‌هایی با موضوعات مدیریت و حکمرانی منطقه‌ای و آمایش آموزش عالی و نظام علم، فناوری و نوآوری ایران، آسیب‌شناسی سنجش و ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری در ایران منتشر خواهد کرد.
از تمامی استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سایر علاقه‌مندان به موضوعات علم، فناوری و نوآوری تقاضا داریم با نگارش و ارائه مقاله‌های خود در ارتقای سطح علمی این نشریه همیار و همراه ما باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Editor-in-Chief

نویسنده [English]

  • Akram ghadimi
چکیده [English]

Editor-in-Chief

1سخن سردبیر ##